Gebruik geen zwevende tekstblokken
In Word en Excel kan je gebruik maken van tekstblokken die je op de pagina laat ‘zweven’.
Dit kan erg handig zijn maar wordt officieel niet door TaskForm ondersteund.
er zijn klanten die er mee werken en tevreden zijn over het resultaat maar houdt rekening met onverwachte afwijkingen.
Voor het positioneren van bepaalde gegevens is het som eenvoudiger om Excel te gebruiken.
Wanneer je persé Word wilt gebruiken, maak dan zoveel mogelijk gebruik van tabellen.
Gebruik altijd pagina marges
Voor het gebruik van onze PDF generator is het belangrijk om Word en Excel templates een pagina marge te geven. Wanneer de marge op nul staat ontstaan er fouten bij het genereren van het PDF bestand.
Het plaatsen van afbeeldingen
Blijf binnen de marges
Over het algemeen heeft het de voorkeur om de afbeeldingen altijd volledig binnen de marges te laten vallen.
Je kunt dit controleren met de ‘Print-preview’ functie in Excel of Word.
Hoe kan ik een afbeelding tegen een pagina-rand positioneren in Word?
Plaats geen afbeeldingen in de kop- of voettekst van een Word template.
Voor het plaatsen van een afbeelding als een paginabrede ‘banner’ volg je de volgende stappen:
- Plak/plaats je afbeelding bovenaan de pagina.
- Klik met rechts op de afbeelding en kies ‘Wrap Text -> More Layout Options’
- In het dialoogvenster, tabje ‘Text Wrapping zet de stijl op ‘rechthoekig’.
- Zorg ervoor dat op de Positie tab van het dialoogvenster:
- de Horizontaal optie op “Alignment” relative to “Page” staat
- de verticaal optie op “Alignment” relative to “Page” staat
- Klik op OK om de aanpassingen toe te passen.
De afbeelding staat nu linksboven uitgelijnd. Wanneer de afbeelding breed genoeg is, wordt deze over de gehele paginabreedte getoond.
Op deze manier kan je een afbeelding ook uitlijnen onderaan of rechts. Het is belangrijk om hier de ‘Alignment’ opties te gebruiken op de positie-tab.
Let op: wanneer je de afmetingen van de afbeelding wijzigt, zal Word de afbeelding wijzigen naar ‘Absolute position’. Dit is niet goed voor het converteren naar PDF. Let er daarom altijd op om de Alignment optie te gebruiken.
Gebruik geen kolommen op pagina-niveau met afbeeldingen in Word
In Word kan je een pagina met ‘Page Layout’ in kolommen indelen.
Dat is geen probleem wanneer je alleen tekst gebruikt, echter met afbeeldingen kunnen er onverwachte resultaten optreden.
Wanneer je kolommen wilt gebruiken is het beter om een tabel toe te voegen, terwijl de pagina-layout zonder kolommen blijft. Met tabellen heb je meer flexibiliteit in het opbouwen van de template en dit werkt beter met de PDF generator.
Daarnaast kan je cellen samenvoegen om daar een afbeelding in te plaatsen die pagina-breed wordt weergegeven.
Word tabellen gebruiken
Zet de breedte van de kolommen vast
Vaste kolombreedtes werken het beste voor .pdf outputs. Er is geen garantie dat de output van een Word-document overeenkomt met het PDF bestand, aangezien Word zelf nog aanpassingen doet aan de kolombreedte.
Houdt alle kolommen in een tabel dezelfde breedte
Gebruik nooit tabellen waarin de kolombreedte per rij verschilt. Maak, indien noodzakelijk, een extra tabel aan.